Rotterdam werkt samen met Singapore aan de eerste groene maritieme transportcorridor

De havens van Rotterdam en Singapore zijn bezig met het opzetten van de eerste groene en digitale transportcorridor van de wereld. Om dit collectieve doel te behalen hebben Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) en het Havenbestuur Rotterdam een akkoord gesloten. De missie is om over 5 jaar (2027) de eerste duurzame schepen in te zetten tussen deze twee havensteden. Het zal de eerste milieuvriendelijke maritieme transportcorridor worden.

Dit grote project is gestart door Global Centre for Maritime Decarbonisation samen met Mærsk Mc-Kinney Møller Centre for Zero-Carbon Shipping. Dit zijn beide non-profitorganisatie die gericht zijn om de scheepsvaart industrie te helpen de uitstoot van broeikasgassen te elimineren. Deze non-profitorganisatie zoeken naar efficiënte oplossingen of ondersteunen projecten door ze te financieren.

 

Urgentie van een groene transportcorridor

Vandaag de dag hoort de scheepvaart tot de grootste milieuvervuilers. Zo blijkt dat 80% van de uitstoot broeikasgassen door de scheepvaart komt (Hoe de scheepvaart kan bijdragen aan duurzame feestdagen, z.d.). De havens Singapore en Rotterdam spelen een grote rol voor de Aziatisch-Europese scheepvaartroutes. Duurzame oplossingen op deze trajecten zijn van grote invloed op het verbeteren van het milieu.

Volgens de Klimaatakkoorden van Parijs (gehouden op 12 december 2015) zal de scheepvaart tegen 2030 veranderingen moeten brengen. De brandstoffen moeten minstens 5 procent emissievrije zijn in de brandstofmix.

 

Oplossingen naar milieuvriendelijke alternatieven

De uitdaging is het vinden van duurzame alternatieven oplossingen dat het gebruik van fossiele brandstoffen doet verminderen. Er zijn al experimenten gedaan met verschillenden brandstoffen, zoals: Biobrandstoffen, synthetische brandstoffen, waterstof, ammoniak en methanol. Maar een ieder van deze brandstoffen brengen op zijn beurt nieuwe vraagstukken of problemen op, denk hierbij aan wat zijn de kosten? of Wat is de beschikbaarheid?

De havenbesturen van Singapore en Rotterdam hebben een grote groep bedrijven, verladers en brandstofleveranciers samen gebracht om samen naar mogelijke oplossingen te vinden.

Digitalisering van de scheepvaart

Hier blijft het niet bij, hiernaast zijn ze ook bezig met het digitaliseren van documenten en andere belangrijke data. Deze efficiënte manier van werken zal voor meer transparantie en veiligheid zorgen van de goederentransport.

Zodoende zal de scheepvaart tussen Rotterdam en Singapore aankomende jaren naar een beter milieu streven. Hierbij zullen ze de eerste milieuvriendelijke maritieme transportcorridor ter wereld worden.